Tuesday 13 May 2014

Apa itu Perancangan Bandar dan Wilayah ?


Assalammualaikum....

Entry kali ni nak share sikit pasal kerjaya bidang Perancangan Bandar & Wilayah..memandangkan sy menuntut dlm bidang or jurusan ini..ramai yg tertanya-tanya profession ini ....pada ketika dahulu ianya dikenali sebagai Perancangan Bandar dan Desa ....Diploma Perancangan Bandar & Wilayah?Ijazah Sarjana Muda Perancangan Bandar & Wilayah?pernah dengar tak? Bidang ni terletak di bawah Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur. Semasa di sekolah, saya adalah pelajar aliran  Perakaunan dan pada masa tu tertanam juga niat untuk melanjutkan pelajaran dalam Bidang Perakaunan ni ...sudah semestinya akan lebihkan permohonan dalam bidang Perakaunan ni ..tapi apabila keputusan UPU keluar ..saya dapat Diploma in Business Management at Politeknik Muadzam Shah Pahang ..tapi kemasukan dia bulan Disember ....sementara menunggu kemasukkan tu saya bekerja ...beberapa bulan kemudian saya juga ada memohon ke  UiTM sesi 2 ..Pilihan pertama saya adalah dalam Bidang Perakaunan dan yang kedua dalam Bidang ni ..Sebenarnya dulu saya pun tak tahu apa tu Perancangan Bandar dan Wilayah ...cikgu saya yang sarankan untuk apply bidang ni ...so saya dapat panggilan temuduga dan saya dapat bidang ni di UiTM..saya lebih meilih UiTM kerana kemasukkan dia lebih awal dari Politeknik dan saya memilih bidang ni sebab nak belajar perkara yang baru walaupun saya tak pernah tahu ..di UiTM,..Bidang ni hanya ada di UiTM Kampus Seri Iskandar Perak untuk Diploma dan UiTM Kampus Shah Alam untuk Degree ke atas ....


OK, apa yg saya ingin katakan di sini mereka yang terlibat secara langsung dengan tugas yang berat lagi mencabar ini ialah Perancang bandar dan wilayah. Apakah sebenarnya tugas sebagai perancang bandar dan wilayah? Sebenarnya, pekerjaan ini merangkumi penyediaan pelan-pelan pembangunan kawasan-kawasan bandar, wilayah atau kawasan luar bandar. Pembukaan dan pembangunan sesuatu kawasan seperti bandar-bandar baru dan kawasan-kawasan penempatan memerlukan perancangan, susun atur serta pelan yang sistematik. Ini bertujuan mengelakkan sesebuah kawasan yang dibangunkan itu mendatangkan masalah dalam jangka panjang seperti kesesakan , pencemaran serta pembangunan persekitaran yang tidak teratur.


Mereka juga terlibat dalam penyediaan pelan-pelan tempatan yang lebih terperinci yang sangat diperlukan untuk kawalan pembangunan. Selain itu, sebagai perancang mereka bertanggungjawab menterjemah dasar dan aspirasi kerajaan ke dalam pembangunan penempatan supaya selesa didiami rakyat.Dalam menjalankan tugasnya seorang jururancang dibantu oleh pembantu teknik dalam kerja-kerja seperti melukis dan mewarna pelan, membuat kajian tapak, mengumpul dan memproses data serta lain-lain kerja berkaitan. Kursus perancangan bandar dan wilayah yang ditawarkan di universiti dan institusi pengajian tinggi tempatan bertujuan melatih dan mengeluarkan jururancang bandar dan wilayah yang diperlukan negara. Selain itu, ia bertujuan membentuk dan memperkembangkan suatu rangka pendidikan yang sesuai dengan keperluan dan aspirasi negara pada masa kini dan akan datang.


Semasa pengajian pelajar akan didedahkan berkaitan bidang ini termasuk teori perancangan, prinsip dan amalan, undang-undang, teknik-teknik perancangan, mereka bentuk serta pengetahuan asas perancangan. Pengajian ini juga menitikberatkan tentang kefahaman yang berkaitan perancangan seperti aspek geografi, alam sekitar, ekonomi, kejuruteraan, ukur tanah, pengurusan serta sains asas. Tapi, kemahiran melukis satu kelebihan untuk pelajar..

Pelajar tidak perlu bimbang dengan peluang pekerjaan selepas menamatkan pengajian di bidang ini. Ini kerana lulusannya mempunyai peluang kerjaya yang baik di mana pelajar boleh bekerja di jabatan atau agensi kerajaan termasuk Perbadanan Pembangunan Bandar, Dewan Bandaraya, majlis-majlis perbandaran, Perbandaran Pembangunan Bandar (UDA), serta Lembaga Kemajuan dan Pembangunan Wilayah. Selain itu lulusan di bidang ini boleh berkhidmat dengan firma-firma swasta di bidang perancangan dan pelaburan harta benda.




P/S: Jangan bimbang walaupun dapat kos ini..teruskan minat dan belajar..lama kelamaan bila dah terbiasa, rasa minat itu akan datang..so..good luck..=)

101 comments:

  1. Sy juga mngambil bidang ini did UTM KL..n first2 pon x mnat..n skrg alhmdulilh..lme klamaan minat itu dtg dgn sndiri..sy sokong akn penerangan itu.....

    ReplyDelete
  2. perlu beli laptop x untk kos nih. btw sy dpt kos ni kat UTM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu ..
      mana mana Course pun perlu laptop ..

      Delete
  3. Assalamualaikum...
    kos nie mmang banyak melukis ke...
    n dia kena lukis freehand ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam ..
      melukis tu adalah jugak ..
      guna pembaris ..
      ada lah barang2 yang akan di pakai ..

      Delete
    2. aiyooo .. guna pembaris ?? hahaha

      Delete
  4. Salam. Adik sy serius x pandai melukis. Tp rezki dia dpt cos ni di uitm. Untuk stdnt yg x mahir lukisan adakah kursus ini sgt tidak sesuai atau msh ada harapan untuk mereka.

    ReplyDelete
  5. Adakah kursus ni memerlukan banyak melukis ?

    ReplyDelete
  6. Adakah kursus ni memerlukan banyak melukis ?

    ReplyDelete
  7. Adakah kursus ni memerlukan banyak melukis ?

    ReplyDelete
  8. Sya pun dpt kos ni . Tp sya lgsung tak pndai mlukis .
    Adakah kos ni sesuai dgn sya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. WE ARE SAME HAHAHA BUT IT OKAY :) LAMA2 DAH TERBIASA AND SAMPAI SATU TAHAP TU KALAU BOLEH NAK TUKAR KE KOS ARCHI :P *over*

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Untunglah yg dapat tu..saya x dpt lg..hm sedih

    ReplyDelete
  11. course ni perlukan installment such as autoCAD x? adkh sy perlukn laptop berbanding netbook??

    ReplyDelete
    Replies
    1. YA , SGT PERLU . URBAN PLANNING KAT UIA BYK GUNA SOFTWARE JE , SO MUDAH

      Delete
  12. salam..saya nak tanya..masa di interview untuk course ni mmang kena melukis ke?

    ReplyDelete
  13. saya rasa semangat setelah baca blogger aidil ashraf. saya student polimas sem 3 . as town planner perlu berani dan be profesional. course yg biasa tak tidur malam atau tak tidue 2/3 hari

    ReplyDelete
  14. Mcam susah pulak lukis pelan..

    ReplyDelete
  15. salam, nak tanya untuk course ni guna software ARCGIS or autoCAD?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SETAKAT NI AUTOCAD AND GIS :)

      Delete
    2. Hai @SEPINK. Ada cara tak nak berhubung dgn awak? Sy nak tanya tentang kos ni. TQ

      Delete
  16. senang tak nak lukis pelan

    ReplyDelete
  17. senang tak nak lukis pelan

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum aidil. May I know 'melukis' tu melukis pelan bandar camtu kan? bukan melukis benda lain macam seni tu kan? I am seeking applications for admission to the university malaya but then dia punya pilihan program yang ditawarkan sikit je. So I plan to do research regarding this course. was hoping that you can help me. thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEH MASUK UM SIS HEHEHE :) IN MY 1ST YEAR, IT MORE ON "LUKISAN SENI" TU. HAHA, BUT IT OKAY. U WILL BE ENJOY.. LAMA2 NANTI, DAH MASUK SEM 2 MACAM TU, MULALAH LUKIS PELAN AND SO ON :)GOODLUCK

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum , sebelum masuk tawaran ni ada temuduga kan? Boleh saya tahu macam temuduga tu? Mungkin dapat membantu saya ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAALAIKUMUSSALAM. KALAU DI UM, TIADA TEMUDUGA :)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  21. tak mahal ka yuran pengajian ni di ipta ?

    ReplyDelete
  22. Penerangan ni mcm sma dgn saya tpi x masuk poli lgi sbab saya suka seni bina dan nk tnya ukur bahan ti apa???

    ReplyDelete
  23. Anak saya ada mohon course ini d uitm seri iskandar. boleh saya tahu apakah peralatan yang perlu dibawa semasa temuduga nanti atau pihak uitm telah sediakan? seingat saya masa mohon srjna muda perancangan Bandar di utm thn 1992 kami x perlu interview. Sekian.

    ReplyDelete
  24. Saya lepasan Sijil Perancang Bandar POLIMAS 1997, 3tahun berkhidmat di KJB, kemudian masuk kerja gomen bahagian kejuruteraan pantai.. lari bidang mula dari Zero, diterima masuk kerana kemahiran autocad. tapi ilmu masa di belajar byk dipraktikan terutama lawatan tapak. Kini bertugas di bahagian kualiti air unit numerikal modelling dan GIS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Course ni mudah ke utk peluang pekerjaan..sbb anak saya dilema dlm membuat pilihan antara course ni dan course kejuteraan gas

      Delete
  25. Assalam saya nak tanya kalau ujian melukis dia bagi masa berapa lama ye ?

    ReplyDelete
  26. Assalam , sy dpt temuduga untk kos nie .. masa temuduga nanti , memang kene speaking ke ?

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah..anak akak dpt offer kos ni d UITM SA... tp dpt gak pra u.... masih fkr² lg... x tau mau pilih yg mna....

    ReplyDelete
  28. assalam , nak tanya , kalau kita tk lepas interview ni , kita still ada peluang utk dapat tawaran upu lain ke ?

    ReplyDelete
  29. assalam , nak tanya , kalau kita tk lepas interview ni , kita still ada peluang utk dapat tawaran upu lain ke ?

    ReplyDelete
  30. alhamdulilah saya dah selesai tamatkan kos ni di uitm Perak

    ReplyDelete
  31. saya juga dpt kos nieyh.....memang rasa nk nangis bila dpt....sbb saya xbrapa minat dgn kos nieyh tp bila dah lme2 blajo alhmdulillah okelah... walaupon xsebaik planner yg lain tpkita dpt tau pelbagai ilmu dalm bidang nieyh...

    ReplyDelete
  32. Saya rasa nk ambik kos ni, tapi takut xboleh go je . Sebab bab lukis ni fail terus :(

    ReplyDelete
  33. Salam. Saya nak tanya Degree Development Planning and Management UNIMAS,.. bwh fakulti Sains Social, adakah ia berkaitan dgn Bidang Perancangan Bandar dan Wilayah ?

    ReplyDelete
  34. Utm sekarang da swasta ye kalau nak amik diploma

    ReplyDelete
  35. Salam, tumpang tanya. Ape maksudnye dah swasta untuk kemasukan utm tu? Harga yuran mahal ke mcm mane

    ReplyDelete
  36. Assalam. Anak saya dpt interview kos ni(diploma). Blh bg info sikit tak apa yg ditanya n kna buat msa interview. Nk kena prepare apa ye? T kasih..

    ReplyDelete
  37. wahhh .. tp napa tak boleh copy erkk ? hahaha ok takpa btw thankss share info .. enjoy dengan blog awk

    ReplyDelete
  38. senag nk dapat kerja x?gaji beso x?

    ReplyDelete
  39. Sama la. Saya pun iv 22/4 di uitm machang. Now bedebar sbb tak reti melukis, tapi saya minat kos ni ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ujian melukis ke sis?? Sis bawa dokumen apa je??

      Delete
    2. Sama la saya pun hmmmm xde basic drawing langsung nii. Sabtu ni dah iv

      Delete
    3. Ada. Bawak alatan melukis la mcm pensil pemadam. Tapi jangan guna pembaris eh, nnti kena halau di staff bertugas 😂. Jangan risau saya pun takde bakat melukis, tk pernah pun melukis sbelum ni. Masa pergi interview pun lukis sembarangan je. Tapi alhamdulillah saya lulus iv. Korang masa iv, tolong jawab dgn konfiden eh. Pengetahuan am kena ada, cth nama agong kita, nama timb perdana menteri. And then diorang akan tanya apa perubahan yg korang boleh lakukan di penempatan korang. Cth nak bina highway sbb jalan asyik jem, nk letak hospital satu sbb hospital takde kt area korang, nk bina taman tema ke. Ikut korang la. Tapi kalau nk cakap malay, tolong mintak permission dgn dia 'can i speak in malay?'. Goodluck iv eh, in sha allah dapat. Be confident, senyum, yg penting mintak restu parents ❣️

      Delete
    4. Maaf saya tk perasan dokumen tu. Kalau korang lepasan spm, korang bawak semua sijil2 yg ada dari form1-form5. Semua sekali yg ada. Susun ikut tahun, form 1 bawak skali, form 5 atas. And make sure semua salinan tu disahkan oleh pegawai A. Yg ori pun kena bawak. Tapi korang asing eh. Susun biar sama yg salinan dengan ori. Itu akan menampakkan kita ni lagi bersedia untuk interview. And lagi satu, banyakkan research pasal bangunan yg menarik dan arkiteknya. Nnti diorang akan tanya bangunan mana yg korang admire dan kenapa.

      Delete
  40. Wah! Tak sangka jumpa senior punya blog. Alhamdulilah juga niche yg sama.

    Terbaiklah aidil. Nak share juga blog sendiri. Mana tahu boleh membantu...

    Bagi siapa2 yang nak tahu dgn lebih lanjut ttg course ni. Bolehlah ke blog saya juga.

    Banyak yg anda juga boleh dapat. Antarannya tips temuduga, cabaran, menariknya course ni dn macam2 lagi. Semuanya dari pengetahuan dan pengalaman sy.

    Jom ke blog saya---> bualpacakmalaya.blogspot.com.my
    ----》
    http://bualpacakmalaya.blogspot.my/2017/02/apakah-6-perkara-menarik-bidang.html?m=1

    Terima kasih😊

    ReplyDelete
  41. saya dipanggil untuk temuduga dalam bidang ini .pada sabtu ini .sejujurnya saya x tahu apa itu perancangan bandar dan wilayah ,dan masa temuduga nanti kene buat apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same lh tapi saye kat melaka

      Delete
    2. boleh ke blog saya..www.bualpacakmalaya.blogspot.com.my
      moga dpt membantu kalian semua..

      Delete
  42. Saye bru dpat panggilan temuduga untuk kos ni...doakan saye

    ReplyDelete
  43. Salam diploma bidang ni dkt uitm perak je ke ???

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum..sya pun dpt kos ni...serious x tau sangat pasal kos nie...mohon tolong jelaskan....kos nie ada berapa subjek???dan apakah subjek²nya?? ?

    ReplyDelete
  45. Saya nak tau lebih lanjut tentang kos ini? Saya dapat bachelor perancangan Bandar Dan wilayah

    ReplyDelete
  46. Assalammualaikum..alhamdulillah saya dpt kos ni..kena interview kat uitm puncak alam..tapi dalam masa yang same jugak sekarang ni saya tengah belajar kat form 6..so boleh awak semua yang berpengalaman berikan nasihat atau ape2 je yang boleh bantu saye untuk berfikir mane yang patut saya buat...��

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. Assalammualaikum..alhamdulillah saya dpt kos ni..kena interview kat uitm puncak alam..tapi dalam masa yang same jugak sekarang ni saya tengah belajar kat form 6..so boleh awak semua yang berpengalaman berikan nasihat atau ape2 je yang boleh bantu saye untuk berfikir mane yang patut saya buat...��

    ReplyDelete
  50. Teruskan form 6 smpai abes..make sure score dan klau betui2 minat automatik ditawarkan utk degree nnti.. tpi saya PNGK 2.50 ja dan ditawarkan course ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk tnya , form 6 dulu ambik course ape ?

      Delete
  51. Saya berminat dgn course town planning ni.Baru jer mohon dkt uitm seri iskndar.Hope dptla.Saya nk tahu sikit la tntng preparation kita before intrview.Kita kena bnyk research psl apa ek.

    ReplyDelete
  52. salam saya nak tahu boleh x terangkan sesetengah subjek die tu blaja ape??trg la ikut subjek mcm mne subjek2 nya??

    ReplyDelete
  53. Ya, di uitm Ada ujian lukisan. Tahun pertama banyak pada lukisan, lebih pada teknikal. Tahun kedua baru guna AutoCAD, GIS. Masa ni penting memahami asas garispanduan perancangan macam building setback keperluan % untuk gunatanah. Urban design, landscape master plan , Dan sedikit ilmu berkenaan architecture turut diterapkan, xbanyak cuma asas sahaja. Wow detail dah ni. Pelajar perancangan banndar juga perlu bijak merancang perbelanjaan terutama Kos untuk printing Dan lain lain. Setakat banTak perancangtidur,dar tidur Kat studio tu biasa dah, tapi kenangan manisnya Ada, lebih lagi bila kajian wilayah dijalankan semasa tahun 3. tugas Kita bukan saja perlu memenuhi keperluan client n pbt, tapi kitalah yang menentukan bagaimana community Kita berhubung dengan harmoni. Pada yang bertnaya senang xnak lukis pelan, senng kalau Kita faham concept nya apa, Dan keperluan gunatanah nya yang apa Dan bagaimana. Waktu cuti seem Cuba jalan2 me mall untuk dapatkan broucher boleh tgk macam Mana master plan dibuat, unruk praktikal Saya rasa kalau nak challenging boleh bekerja dengan consultant sebab senang nak buat paperwork.

    ReplyDelete
  54. Ya, di uitm Ada ujian lukisan. Tahun pertama banyak pada lukisan, lebih pada teknikal. Tahun kedua baru guna AutoCAD, GIS. Masa ni penting memahami asas garispanduan perancangan macam building setback keperluan % untuk gunatanah. Urban design, landscape master plan , Dan sedikit ilmu berkenaan architecture turut diterapkan, xbanyak cuma asas sahaja. Wow detail dah ni. Pelajar perancangan banndar juga perlu bijak merancang perbelanjaan terutama Kos untuk printing Dan lain lain. Setakat banTak perancangtidur,dar tidur Kat studio tu biasa dah, tapi kenangan manisnya Ada, lebih lagi bila kajian wilayah dijalankan semasa tahun 3. tugas Kita bukan saja perlu memenuhi keperluan client n pbt, tapi kitalah yang menentukan bagaimana community Kita berhubung dengan harmoni. Pada yang bertnaya senang xnak lukis pelan, senng kalau Kita faham concept nya apa, Dan keperluan gunatanah nya yang apa Dan bagaimana. Waktu cuti seem Cuba jalan2 me mall untuk dapatkan broucher boleh tgk macam Mana master plan dibuat, unruk praktikal Saya rasa kalau nak challenging boleh bekerja dengan consultant sebab senang nak buat paperwork.

    ReplyDelete
  55. Ni msti org yg pndai mlukis ka?

    ReplyDelete
  56. Pandai melukis adalah bonus, ttpi kemahiran teknikal Dan asas merancang akan diajar

    ReplyDelete
  57. melukis manual tak berapa nak banyak tapi kita banyak buat di software

    ReplyDelete
  58. Salam bang. saya student diploma bangunan ,kalau saya ambil degree in town planning lepas grad boleh tak?

    ReplyDelete
  59. guna full english laguage ke dlm kelas ?

    ReplyDelete
  60. Nk tanya banyak tak pendedahan tentang teori yang kita perlu tau bidang ni.sbb sya tnggu result kluar and bidang ni salah satu yg sya pilih

    ReplyDelete